top of page

סוף עונת ההנחות

מפסיקים להניח הנחות, מתחילים לשאול שאלות ובכך הופכים את החיים ליותר טובים ורגועים



מחליפים את סימן הקריאה בסימן שאלה
מפסיקים להניח הנחות מתחילים לשאול שאלות ובכך הופכים את החיים לטובים ורגועים

רק היום, רק היום


הנחות, אותה מילת קסם דו-משמעית שגורמת לנו להתנהל לא אחת באופן שונה מהמתוכנן, מחד הנחות של סוף עונה, אחד פלוס אחד ועוד, הזדמנות נפלאה לבתי עסק למשוך אותנו הלקוחות להיכנס אליהם ולרכוש מוצרים, שלא את כולם אנחנו צריכים, שאולי לא תכננו לרכוש אבל.... יש הנחות אז קדימה.


מאידך ההנחות שאנחנו מניחים לגבי ההנחות שאנו מקבלים. אלו מביאות אותנו לעתים קרובות להשתטות ולקנות מוצרים שאנחנו לא באמת זקוקים להם, מי מאתנו לא הניח שסייל באיקאה זו הזדמנות פז לקניות וכאשר חזר הביתה שאל את עצמו, לגבי חלק מהמוצרים שרכש, מה חשבתי לעצמי? לשם מה הייתי צריך את זה?


הנטייה להניח הנחות קיימת אצל כולנו, הבעיה מתחילה כאשר ההנחות שאנחנו מניחים הופכות להיות האמונות שלנו , האמת שלנו על החיים.



מהי הנחה


הנחה היא חלק מטיעון, שם כולל לכל הטענות בהיסק שאינן מסקנות.(ויקיפדיה)


ניתן להבחין בשני סוגים של הנחות :

א. כלפי עצמנו: מדובר בהנחות שאנו מניחים כלפי עצמנו מעשינו או יכולותינו ושאותן אנו הופכים לאמיתות, בדרך כלל שליליות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בהאשמה עצמית על דברים שלא עשינו או כאלו שאנחנו מניחים שלא נוכל לעשות (אני לא מסוגל להעביר את המסר, לא אצליח לבקש העלאה במשכורת ועוד). הנחות אלו גורמות לנו תחושה של אכזבה עצמית ומעוררות בנו מערבולת של רגשות שליליים וכעסים עצמיים המביאים אותנו למקום נמוך בו אנו לא רוצים או אוהבים להיות.

ב. כלפי האחר: מדובר בהנחות שאנחנו מניחים כלפי האחר, מה הוא עושה , מה הוא חושב עלינו. לרוב ההנחות הללו תהיינה שליליות ותגרום לנו לפרש מעשים או אמירות של האחר כמשהו אישי נגדנו. במקרים כאלו לא מן הנמנע כי נתגונן, נאשים את האחר בכוונה לפגוע בנו ונגיב בהתאם, בין אם בכך שנזעיף פנים, נביע את תחושותינו במילים או גרוע מכך במעשים. תגובתנו זאת הינה פועל יוצא של ההבנה הסובייקטיבית כי אנו מצויים במצב של מצוקה בו אנו חשים מותקפים ולכן עלינו להתגונן למול האחר, לנסות להדוף את המתקפה הזו.


מדוע אנו מניחים הנחות


אם נעצור לרגע וננסה להבין כיצד הגענו לסיטואציה הזו של מערבולת של רגשות שליליים, נגלה שהגורם המרכזי לכך הוא ההנחה שהנחנו בין אם כלפי עצמנו או בין אם כלפי האחר, מחשבותיו או מעשיו. על בסיסה של ההנחה הזו בנינו תאוריה שלמה שקיבלה חיזוקים בפרשנויות שנתנו להתנהגויות של האחר. התאוריה הזו, הפכה עד מהרה לאמת המוחלטת שלנו, אמת שמניעה אותנו הישר אל תוך המערבולת בה אנו מצויים, אותה אנו יצרנו במו ידינו.


אם כך הם פני הדברים, אך טבעי הוא הדבר שנשאל את עצמנו מדוע אנו מניחים הנחות ועל בסיסן בונים תילי תלים של תאוריות שמביאות אותנו לבסוף לפעולה שלא מקדמת אותנו לשום מקום?


התשובה לכך טמונה בהבנה שבכדי להימנע ממצב בו אנו מניחים הנחות עלינו להתחיל ושאול שאלות, לבקש הבהרות, ראשית מעצמנו ולאחר מכן לנסות ולהבין מה באמת האחר התכוון לומר כאשר אמר את מה שאמר. האם ייתכן שלא הבנו אותו נכון? האם יתכן שאנו טועים?

מן הטעם הזה רובנו נעדיף להימנע מלשאול שאלות ובמקום זאת נעדיף להניח הנחות, להפוך אותן לאמת היחידה שלנו, לצאת מתוך נקודה הנחה שאנו צודקים ולכן עלינו להגן על ההנחות שלנו .שכן אנחנו אלו שצודקים והאחר הוא זה שטועה.


מדוע אנו לא שואלים שאלות


מדוע אם כן אנו נמנעים מלשאול שאלות ולבקש הבהרות ובמקום זה בוחרים ללכת אל הברור והקל מבחינתנו ומניחים הנחות?

התשובות לכך רבות ומגוונות והמרכזית שבהן היא ששאילת שאלות מצריכה מאתנו לבצע מהלכים שיכולים להתפרש על ידינו בטעות ככאלו שמעמידים אותנו באור שלילי, כלפי עצמנו או להראות מגוחכים ולהיתפס חלשים ולא מבינים על ידי האחר או הסביבה ומי מאתנו אוהב לגלות שהוא טועה?


 


מחליפים את סימן הקריאה בסימן שאלה


מחליפים את סימן הקריאה בסימן שאלה
מחליפים את סימן הקריאה בסימן שאלה



אם נשכיל להבין שהתהליך בו אנו הופכים את ההנחות שלנו לאמת ברורה וחד משמעית אינו מטיב עמנו וכי מדובר בעיקר בעניין של פרשנות שאנו נותנים לסיטואציה, נגלה כי ניתן להתנהל אחרת, "לשלוט בגובה הלהבות" בטרם הן יוצאות מכלל שליטה וכי השינוי המיוחל הזה יוכל להתרחש על ידי פעולה פשוטה וקטנה.

כל מה שדרוש לנו הוא להחליף את סימן הקריאה שבא אחרי ההנחה שאנו מניחים בסימן שאלה קטן, דבר שיהפוך את ההנחה באחת לשאלה ויגרום לנו לעצור לרגע, לפני שאנחנו מגיבים ולחשוב האם ההנחה אכן נכונה? האם אנו אכן צודקים?

שאילת שאלות, קטנות, פשוטות, שאלות של הבהרה הוא מהלך פשוט שבכוחו לשנות את הסיטואציה כולה ולמנוע מאתנו סבל מיותר, בכוחו להביא אותנו להתבונן על תמונה ברורה ובהירה יותר ולגרום לקשר שלנו עם עצמנו ועם האחר להיות ברור יותר, מועיל ובונה.


אז בפעם הבאה לפני שאתם מניחים הנחות והופכים אותן לאמת שלכם עצרו לרגע, החליפו את סימן הקריאה בסימן שאלה, שאלו את עצמכם ואם צריך גם את האחר שאלות, בקשו הבהרות באשר להנחות שלכם, זה יכול למנוע מכם "להיתקע" עם אירועים או מוצרים שאתם לא באמת זקוקים להם ויותר מכך למנוע מכם להיכנס לסיטואציות שלא תקדמנה אתכם לשום מקום.

זכרו בכוחו של מהלך זה, של החלפת סימן הקריאה בסימן שאלה להפוך אתכם לאנשים הרבה יותר מאושרים, אז מדוע לא לנסות?.


רגע לפני שאתם מתחילים להחליף את סימני הקריאה בסימני שאלה מזמין אתכם לצפות בקטע קצר מהסרט רק היום, זאב רווח במיטבו - קצת חיוך לא הזיק אף פעם, רק היום

bottom of page