top of page

סיירת צחי - סדנת מנהיגות בית ספרית



סיירת צחי למנהיגות בית ספרית

לפני מספר חודשים הוזמנתי להרצות בפני סגל המורות, המורים, העובדות והעובדים של בית הספר היסודי ראשונים בנס ציונה, בית הספר בו למדתי לפני למעלה מארבעים שנה כשעוד נקרא ממלכתי א'. בסיומה של ההרצאה, שהיתה מרגשת מאוד עבורי, שוחחתי עם מנהלת בית הספר סיגלית ועם סגניתה רותם ויחד סיכמנו כי ניפגש לבחון שיתופי פעולה עתידיים, מבחינתי היתה זו תחילתה של ידידות נפלאה שהבשילה לעשיה משותפת ששיאה היה בחודש האחרון.


חלקה הראשון של העשיה המשותפת היה בהרצאה ,#השונה_הוא_השווה אותה העברתי לתלמידי כיתות ו' בבית הספר, תלמידים שעתידים לסיים את שנת הלימודים הנוכחית שלהם כבוגרים בבית הספר ולעבור ללמוד בשנה הבאה בחטיבת ביניים.


במפגש המשותף שלנו שמעו התלמידים את ההרצאה שלי "השונה הוא השווה" בסיומה שוחחנו על קשיים וחששות, על הדרך להתמודד איתם ולהפוך אותם ליתרון ועל האופן בו הם מתקשרים למעבר שלהם לחטיבת הביניים. בחלקו השני של המפגש הכרנו את "מעגל הקסמים של הקושי והחשש" והבנו כיצד ניתן לשנות אותו ולבסוף הכרנו ותרגלנו את "מודל הפיל" להתמודדות עם חששות או קשיים. בסיום המפגש ניגשה אלי מחנכת אחת הכיתות ואמרה לי "התלמידים שלי לא מפסיקים לשאול אחד את השני מה הפיל שלך, מה עשית להם?" ואני רק חייכתי לעצמי בתחושת סיפוק.


חלקה השני של העשיה המשותפת שלי עם בית הספר היתה בסדנת מנהיגות בית ספרית, "סיירת צחי", סדנה שח ארבעה מפגשים אותה העברתי ל-16 תלמידים מכיתות ד-ה שנבחרו על ידי המחנכות שלהם שמהר מאוד הפכנו לצוות מגובש והשם "סיירת צחי" התאים כמו כפפה ליד. במהלך הסדנה דיברנו על נושאים רבים ומגוונים ולמדנו: 👈מהי פרשנות ואילו סוגי פרשנות אנחנו מכירים. 👈מהם רגשות ואילו רגשות אנחנו מכירים. 👈מהי תגובה ואילו תגובות אנחנו מכירים. 👈למה לרוב אנחנו בוחרים בפרשנות שלילית לאירועים שקורים לנו. 👈כיצד משפיעה הפרשנות אותה אנו בוחרים על הרגשות שלנו ועל התגובה שלנו. כמו כן : 👈הכרנו את מודל א.פ.ר.ת ותרגלנו אותו תוך שימת דגש על הפרשנות החיובית וההשפעה שלה על הרגש שמתעורר אצלנו ועל התגובה שלנו שבאה בעקבותיו. 👈בחנו אירועים שקרו לתלמידים על פי מודל א.פ.ר.ת ושאלנו מה ניתן היה לעשות אחרת באירועים הללו. כבר בשיחת ההכנה לסדנה הגדירה סיגלית, מנהלת בית הספר את הסדנה "כמתנה שבית הספר מעניק לתלמידים הנבחרים" והדגישה כי אחת ממטרות הסדנה היא שהתלמידים יעבירו את מתנת הידע אותה יקבלו בסדנה הלאה לתלמידי הכיתות שלהם, כחלק ממהלך של נתינה חברתית שהיא ערך מרכזי בעשיה של בית הספר. וכך אכן היה התלמידות והתלמידים לקחו על עצמם להעביר את הידע אותו רכשו בסדנה לתלמידי הכיתות שלהם הן באמצעות מצגת אותה הכנו והן באמצעות תרגילים שתרגלנו במהלך הסדנה וכאלו שהם חשבו עליהם והביאו למליאה.


לפני מספר חודשים, לאחר הרצאה אותה העברתי לסגל בית הספר היסודי ראשונים בנס ציונה, סיכמנו מנהלת בית הספר ואני על שיתוף פעולה שבא לידי ביטוי כאמור בסדנת מנהיגות בית ספרית אותה העברתי לתלמידי כיתות ד-ה ולמפגש והרצאה עם תלמידי כיתות ו', שיתוף פעולה שעבורי היה חוויה גדולה ומהנה. תודה רבה לסיגלית שגב שמעון מנהלת בית הספר ראשונים ולרותם קרנבוים מץ סגנית המנהלת שבלעדיהן הפרויקט המיוחד הזה "סיירת צחי למנהיגות בית ספרית " ושל ההרצאה לא היה יוצא לפועל, היתה לי חוויה מדהימה ומלמדת לעבוד אתכן. תודה על המוכנות לפתוח בפני את בית הספר שהוא בראש ובראשונה בית חם לכל מי שבא בשעריו, להירתם ולשתף פעולה לאורך כל הפעילות. ולבסוף תודה ענקית לכל אחת ואחד מהתלמידות והתלמידים המדהימים שנטלו חלק במיזם המיוחד הזה, אתם הגיבורים האמיתיים של כל התהליך. היה לי כבוד גדול וכיף ענקי לעבוד אתכם ואתכן ועכשיו, כל מה שנשאר לכם לעשות הוא להאמין בעצמכם וביכולות המדהימות שלכם, לפרוש כנפים ולעוף הכי גבוהה שאתם יכולים כי אתם אלופים.

bottom of page