top of page

"אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים"

עודכן: 28 באוג׳ 2019

אתם מוזמנים לצאת למסע של חייכם, לגלות מקומות חדשים, אנשים חדשים ובעיקר לגלות את עצמכם ואת התובנה שעצם היציאה למסע היא הדבר החשוב שיביא אותכם לבסוף למקום אליו רציתם להגיע.



"בהצלחה. הגיע היום, אתה יוצא למקומות נפלאים, אז שלום."

חודשים דצמבר וינואר בכל שנה הם חודשי הסיכומים והערכות לקראת הבאות. כל גוף או מקום שמכבד את עצמו עורך סיכום לשנה החולפת.. סיכומי השנה "ימרחו" על גבי העיתונים ובכל מהדורות החדשות, בנוסף אליהם יפורסמו גם הערכות של מומחים מטעם לגבי השנה החדשה. אם להם זה טוב אז למה לא לכם?

גם אתם יכולים וצריכים לעצור לרגע ולערוך סיכום אישי של השנה. לבדוק מה עבד טוב ומה פחות, מה למדתם מהשנה החולפת, את מה רוצים לשמר, את מה צריך לשפר ומה בוחרים לשחרר. סיכום זה והתובנות שתפיקו ממנו יוכלו לשמש לכם לעזר כאשר תבואו לתכנן את השנה הבאה, לבחור את הבחירות החדשות שלכם, להציב את היעדים ולהתחיל לצעוד לעבר מימושם.

חשוב לזכור לפני שמתחילים, חשוב לזכור שני דברים חשובים -

ראשית - מדובר בבדיקה שנועדה לשרת אתכם, בדיקה אותה אתם עורכים עם עצמכם ועבור עצמכם. בצעו את הבדיקה תוך ראיה חיובית ורצון לשימור ושיפור ולא מתוך הלקאה עצמית.

שנית - תנאי בסיסי להצלחתה של בדיקה מעמיקה ומועילה היא כנות מלאה שלכם עם עצמכם. עליכם להיות מסוגלים "להביט על עצמכם במראה" ולומר לעצמכם את האמת בלי לעגל פינות. .

כנות עם עצמכם אין פירושה החמרה שלא לצורך עם עצמכם. בדרך כלל אנשים נוהגים לשיפוט עצמי לחומרה ולא זו הכוונה. היכולת להיות מסוגלים לקבל את עצמכם כמו שאתם היא המפתח להצלחת התהליך.



על מסעות, משאות ומה שביניהם

ישנן דרכים רבות ומגוונות לבצע את הסיכומים הללו. אני ממליץ להביט על השנה שעברה כמסע אחד גדול אותו עברתם כאשר על גבכם אתם נושאים תרמיל ענק אותו העמסתם במהלך השנה החולפת בכל טוב.

סוף השנה הוא זמן טוב לעצור לרגע, להוריד את התרמיל המלא מעל הגב, לישר מעט את הגב, לנוח מעט, לפתוח את התרמיל ולבחון ולשאול את עצמכם מה יש בתרמיל?

עם פתיחתו תגלו שהוא מלא בחוויות, אירועים ומטענים שאספתם לתוכו במהלך השנה החולפת כחלק מהמסע אותו עברתם. דברים שהם כולם תולדה של הבחירות אותן ביצעתם במהלך השנה החולפת בין אם במודע ובין אם לאו. סיכום השנה הוא הזמן המתאים ביותר לבצע בדיקה מעמיקה של אותו משא אשר אתם נושאים בתוך התרמיל שעל גבכם.

מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה

הבחינה הזו של השנה החולפת יכולה להיות דבר מלמד ומעשיר. יהיו כאלו שיחששו לבצע אותה ויראו בה דבר גדול ומסובך. בכדי לפשט את תהליך הבדיקה מומלץ בחום לעבוד בשיטת השלבים בצורה הדרגתית. .

ההצלחות - ראשית הכינו רשימה של כל אותם הדברים שעבדו לכם בצורה טובה במהלך השנה החולפת, דברים גדולים וקטנים, מרכזיים ומשניים אשר הסבו לכם אושר, הנאה וגאווה בעצמכם. לא מן הנמנע שעם סיום הכנת הרשימה תופתעו לגלות שיש הרבה יותר דברים שעבדו לכם טוב מכפי שחשבתם טרם שהכנתם את רשימת ההצלחות.

הדברים "שלא עבדו כמו שציפיתם" - הכינו רשימה של כל אותם דברים שלא עבדו כמו שציפיתם במהלך השנה החולפת. רשמו את הדברים העיקריים שלא עבדו כפי שציפיתם ושנחרטו בזיכרונכם במהלך השנה החולפת.

הדברים שעבדו לכם טוב - בחנו את הדברים שעבדו לכם טוב בשנה החולפת אותם רשמתם ברשימה שלכם. נסו להבין מה אתם יכולים ללמוד על עצמכם מהאופן בו התנהלתם למול אותם אירועים ומה ניתן לקחת מהלמידה הזו לשנה הבאה העלו את תובנות שלכם לגבי כל אירוע ואירוע על הכתב.

הדברים שלא עבדו לכם - לבסוף בחנו את כל אותם הדברים שלא עבדו לכם כמו שציפיתם בשנה החולפת המופיעים ברשימה שלכם. מתוך הנחה כי הכוונה המקורית שלכם היתה להצליח גם בנושאים אלו, נסו להבין מה לא עבד ומה ניתן ללמוד על האופן בו התנהלתם למול אותם אירועים וכן מה אתם יכולים לקחת מהלמידה הזו לשנה הבאה. גם כאן העלו את התובנות שלכם על הכתב לגבי כל אירוע ואירוע.

רשימת התובנות - לאחר שבחנתם את מה שעבד ומה שלא, הבנתם את הסיבות לכל אחד ואחד מהדברים והעלתם אותם על הכתב תגלו כי לפניכם רשימת התובנות שלכם על עצמכם ועל האופן בו התנהלתם במהלך השנה האחרונה. תובנות שתרצו לשמר גם לשנה הבאה הכניסו אחר כבוד לתרמיל. כמו כן תגלו שישנן תובנות שתרצו לשמר אך טרם הכנסתם לתרמיל מחדש תרצו לבצע בהם שינויים והתאמות. בצעו את השינויים ולאחר מכן ודאו כי הן מוכנסות לתרמיל שלכם. כמו כן תהיינה תובנות שתרצו להיפרד מהם ולהשאיר אותם מחוץ לתרמיל, הפרדו מהם לשלום והניחו אותן מחוץ לתרמיל.

משהתפנה לכם מקום בתרמיל עומדת בפניכם הבחירה האם להכניס אליו תובנות חדשות, כאלו שלמדתם על עצמכם במהלך הבדיקה אותה ביצעתם ואשר לא קשורות לאירועים אותם בחנתם. תובנות אלו יוכלו לשמש אתכם במסע לאורכה של שנת 2019 , מאידך אתם יכולים להחליט להותיר את המקום פנוי ולהוסיף תובנות חדשות בהם תיתקלו במעלה הדרך, כל אחד והבחירה שלו.



רגע לפני שיוצאים

רגע לפני שתסגרו את תרמיל התובנות תעמיסו אותו על גבכם, תהדקו את הרצועות ותצאו לדרך אל שנת 2019, ממליץ בחום לעצור לעוד רגע קט, לחבר את כל נקודות התובנה אליהם הגעתם בשנה החולפת לכדי קו אחד, לגבש את כלל התובנות לכדי תמונה מלאה של מה יש לכם בתרמיל התובנות שלכם.

אלו הן החוזקות שלכם - הכוחות הפנימיים שלכם בהם תוכלו להסתייע בבואכם לתכנן את המשך המסע שלכם לאורך שנת 2019. כוחות אלו נמצאים בכם בכל מקרה, הם שלכם ויהיו אתכם לאורכו של המשא אותו אתם עתידים לעבור ולכן יהיה חבל מאוד לא להשתמש בכל מטען התובנות הנהדר הזה, בכל הכוחות הפנימיים שלכם. זה שלכם וזה הכי אתם, אז למה בעצם לא להשתמש בהם?

אתם לא צריכים להמציא גלגלים מחדש. יש לכם אותם בתרמיל, כל מה שאתם צריכים הוא להכיר בהם, לקבל אותם ולהשתמש בהם לטובתכם.


מתכננים קדימה

אם הגעתם עד כאן אתם כנראה מבינים את היתרון שיצמח לכם מתכנון מקדים של השנה הבאה. נכון, אי אפשר לתכנן את הכל והמציאות היא כזו שישנם אירועים שלא תלויים בכם, שישפיעו עליכם במהלך השנה הקרובה את אלו כאמור לא ניתן לתכנן.

לעומת זאת ישנם אירועים חשובים, התלויים בכם שאותם כדאי לתכנן שכן הם יכולים להיות אלו שיקבעו כיצד תראה השנה הבאה עבורכם. בעיקר מדובר באירועים הקשורים באופן בו אתם רוצים לראות את עצמכם במהלך השנה ובסיומה.

שבו עם עצמכם, פרגנו לעצמכם ודמיינו היכן הייתם רוצים לראות את עצמכם בעוד שנה מהיום, בכל תחומי החיים (בריאות, זוגיות, תעסוקה, מצב כלכלי, מצב משפחתי ועוד). נסו לראות מה אתם עושים באופן אקטיבי בכל תחום ותחום (אני נמצא בזוגיות נפלאה,,,,, מצבי הבריאותי הוא…...אני דואג לבריאות שלי בכך שאני….. וכד'). השתדלו לא להגביל את עצמכם.

כיתבו את כל המחשבות שלכם בחלוקה לנושאים, מומלץ בלשון הווה כאילו ואתם כבר מצויים במקום אליו אתם רוצים להגיע. קראו את מה שכתבתם ותקנו את אשר דורש תיקון מבחינתכם, עד שתרגישו שאתם מחוברים באופן מלא למה שאתם קוראים.

מזל טוב, בזה הרגע כתבתם את החזון האישי שלכם לשנה הבאה. כעת כל מה שנותר לכם הוא לממש אותו.


אז מה עושים עם זה ?

אז אחרי שקראתם את החזון שלכם מספר פעמים, הרגשתם שאתם מחוברים אליו היטב, כעת מה שנותר לעשות הוא להוציא את החוזן מהכוח לפועל, לצאת לדרך מימוש החזון. בחרו תחום אחד מרכזי מבין כל התחומים בהם עוסק החזון שלכם - כזה שאתם מבינים שביצוע שינוי בו יביא בהכרח להתחלה של שינוי בכל התחומים האחרים המופיעים בחזון שלכם, כלומר בחייכם.

בשלב הבא הגדירו מטרה ברורה שתחשב כהצלחה מבחינתכם בתחום זה או במילים אחרות הגדירו איפה אתם רוצים לראות את עצמכם מצויים בתחום הזה בסוף השנה. לא לשכוח גם כאן להגדיר את המטרה בלשון הווה כאילו הגעתם אל היעד. לאחר שהגדרתם את המטרה חשבו מהם השלבים אותם אתם צריכים לעבור בדרך להשגת המטרה, או במילים אחרות מהם אבני הדרך שיסייעו לכם במסע שלכם לעבר הגשמת המטרה. אבני הדרך צריכות להיכתב בלא יותר מאשר משפט אחד ובסדר כרונולוגי. לאחר שהגדרתם לעצמכם את החזון, גזרתם ממנו את המטרה לשנה הבאה ומצאתם את אבני הדרך שיסייעו לכם במסע להגשמת המטרה, כל מה שנותר לכם לעשות בשלב זה הוא לאחד את כולם לכדי רשימה אחת - להרכיב את פאזל.



מרכיבים את הפאזל

כתבו את המטרה שהגדרתם בראש דף חלק ומתחתיה כתבו את אבני הדרך כאשר הפעם הסדר הכרונולוגי יהיה הפוך - השלב האחרון לפני הגעה ליעד יהיה הראשון ברשימה ואחריו כל השלבים בסדר כרונולוגי יורד. בכך למעשה יצרתם לעצמכם שלד תכנית עבודה לשנה הקרובה.

כדי להשלים את תכנית העבודה קבעו לכם תאריכי יעד למימוש כל אחד מהשלבים, כתבו אותם בסמוך לכל אחד מהשלבים.

שימו לב, ישנה נטיה לקבוע פרקי זמן קצרים מידי למימוש היעדים. ודאו כי קבעתם לעצמכם תאריך יעד הגיוני.

בסמוך לכל אבן דרך כתבו את כלל הפעולות להם תדרשו בכדי להגיע למימוש אבן הדרך בתאריך היעד שקבעתם לעצמכם.

סיימתם. לפניכם תוכנית עבודה מלאה למימוש המטרה שהגדרתם כחלק מהחזון שלכם לשנה הבאה.


המקהלה היוונית שלי

כעת מגיע השלב המורכב בתהליך - ההחלטה לצאת לדרך וליישם את התוכנית שלכם, להוציא את מימוש החזון מהכוח אל הפועל ולהפוך להיות פרו-אקטיביים עבור עצמכם. לא אחת תיתקלו בחסמים שונים בדמות קולות פנימיים שינסו לשכנע אתכם שלא כדאי לכם לעשות את השינוי, לא כדאי לכם לצאת לדרך כי היא עלולה להיות מורכבת ולדרוש מכם לשלם מחירים. לכך יתווספו גם קולות חיצוניים של אנשים קרובים שינסו להניע אתכם מלצאת לדרך יציגו בפניכם את הקשיים והסכנות הגלומים ביציאה למסע.

"תראה רחובות בלי סימן, בלי מספר,

חשוך. פה ושם רק קצת מואר,

אפשר שם לפצוע מרפק או סנטר!

תכנס? זה מפחיד! תישאר? עוד יותר!

מה כבר תרוויח? על מה תוותר?" *

האינסטינקט הראשון שלכם יהיה לבטל את אותם קולות או אותם אנשים קרובים על כך שהם לא מוכנים לעזור לכם ומנסים לעצור אתכם, לגמד אתכם, להחליש אתכם ברגע הכי משמעותי מבחינתכם. הקולות האלו הם "המקהלה היוונית הפרטית שלכם". תנו לי להרגיע אתכם - לכל אחד מאיתנו יש את המקהלה היוונית הפרטית שלו שמלווה אותו בחייו. חשבו כי אנשי "המקהלה היוונית" שלכם רוצים בטובתכם ולא מבקשים את רעתכם. נסו לראות באמירות אלו מתנה שניתנה לכם שבעזרתה תוכלו לחדד את החושים שלכם, לבדוק בשנית את עצמכם ואת התוכנית שהכנתם לקראת המסע. נסו לראות בהם כמי שבאו להאיר עבורכם נקודות קושי אפשריות במעלה הדרך שיתכן ולא שמתם לב אליהם.

"תגיע רחוק,

ותמשיך ותצעד,

עם כל בעיה

תתמודד מיד" *

כעת כאשר אתם מודעים לנקודות אלו תוכלו להתכונן אליהם מראש ולהבטיח את הצלחת המסע שלכם. לכן אין צורך לכעוס עליהם אלא להפך, הודו להם על כי סייעו בידכם לממש את ההחלטה שלכם לצאת למסע.



"אתה יכול ויודע, מוכן ומזומן ואתה הוא זה שיחליט לאן"

כאשר מקבלים החלטה כל שהיא ועושים זאת מתוך בחירה חופשית, התוצאה היא שלכם ואף אחד אחר לא יכול לקחת אותה מכם, אתם בחרתם, אתם החלטתם.

במקביל וכמעט מבלי ששמתם לב לכך תגלו שבעצם הבחירה שלכם במה אתם עושים בחרתם גם מה אתם לא עושים משלל האפשרויות שעמדו לפניכם והכל מבחירה אישית וחופשית שלכם, לקחתם לעצמכם את המנדט להחליט על הבחירות שלכם.

לפתע תרגישו כי הכוח חזר לידיים שלכם, אמנם האחריות היא הרבה יותר גדולה כי כעת לא תוכלו לבוא לאף אחד בטענות, אם יתברר שהחלטה היתה שגויה או לא הובילה ליעד המצופה, אך יחד עם זאת ההחלטה היא החלטה שלכם, יישומה תלוי בכם ואתם יכולים לשנותה בכל רגע נתון.

בשלב הבא תיווכחו כי אתם לא חייבים לקבל את כל החלטות וזה בסדר לתת גם לאחרים לקבל החלטות עבורכם. השוני הפעם הוא שההחלטה לתת למישהו אחר לקבל החלטה עבורכם היא החלטה שלכם שנעשת מתוך בחירה ולא מתוך כפייה, כך ניתן לנהל אותה היטב ולהחליט מתי בוחרים להפסיק איתה.

יהיו מקרים בהם יתברר כי אתם לא שולטים בעצם ההחלטה לגבי נושא מסוים, בדרך כלל יהיה מדובר בנושאים גדולים ומהותיים אשר אינם קשורים רק אליכם. כאן תעמוד לכם היכולת להחליט אם אתם מקבלים את ההחלטה שמישהו אחר קיבל או שמא מחליטים לא לקבל אותה ולפעול על מנת לנסות לשנותה בדרכים ובאמצעים העומדים לרשותכם.


"המקומות נפלאים, זה היום שלך, ההר מחכה, אז… צא לדרכך"

אחרי שסיכמתם, בחרתם ותכננתם יש בידכם תכנית עבודה לשנה הקרובה שאתם הכנתם וכל מה שנותר לכם לעשות הוא דבר אחד פשוט - לנעול נעלים נוחות ומתאימות למסע, להעמיס את תרמיל התובנות המלא שלכם על הגב ולהתחיל לפסוע לעבר השנה החדשה, לעבר החזון שלכם, המטרות שהצבתם לעצמכם ומימושם.

"תצליח? נכון?

תצליח! נכון!

(תשעים ותשעה אחוז בטחון)

תראה, אתה עוד תזיז הרים."


המסע הזה הוא המסע שלכם, אתם בוחרים באיזה קצב ללכת, מתי ולכמה זמן לעצור ומתי להמשיך , במהלכו של המסע יתכן ותגלו כי הדרך שחשבתם לצעוד בה אינה הדרך היחידה וכי קיימות דרכים נוספות שניתן גם בהן ללכת..

וודאו כי הבחירה בדרך בה אתם בוחרים לצעוד היא בחירה חופשית שלכם, האמינו בעצמכם ובטחו ביכולות שלכם. אחרי הכל אתם בעיצומו של המסע ועל גבכם תרמיל מלא בחוזקות ותובנות, זהו האוצר האישי שלכם.

ולבסוף זכרו את מה שאמר דוקטור סוס -

"עם רגליים בנעלים עם שכל בראש, תמצא את הדרך שלך, אל תחשוש, אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים".

(הציטוטים לקוחים מתוך אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים, מאת דק' סוס)


להשלמת החוויה מזמין אתכם ללחוץ על הקישור המצורף לצפיה בסרטון אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים

bottom of page