top of page

#קציצות_של_יום_שישי_זכרון_וגעגוע


הציצות של יום שיש געגוע למה שעבר

"עד שאני אגמור לטגן לא יישאר שום דבר", היתה אומרת לי כל פעם שהתקרבתי למחבת ומיד מצרפת קריצה והנהון בראש כאילו ואמרה לי תמשיך קרידו שלי תמשיך זה בסדר אני שמחה תאכל וכמה שאתה רוצה.


אוכל ובעיקר כזה שבא מהבית מעורר אצלי זיכרונות לתקופות אחרות שעברו ולא יחזרו, למקומות בהם הייתי ובעיקר לאנשים שהיו חלק מתחנות חיי, שמהם למדתי את מה שאני יודע היום שהיו חלק מהתהליך שעיצב ובנה אותי, אוכל מעורר אצלנו זיכרונות וגעגוע.


יש דברים שהם מעבר לזמן ולמקום, דברים שעוברים מדור לדור ושאין דבר שיכול להם, דברים שהם געגוע ענק לאנשים ומקומות שעברו ולא יהיו עוד.


כאלו הן הקציצות של יום שישי שהטעם שלהן שונה מכל דבר אחר ובעיקר מהקציצות של אמצע השבוע או מכל מאכל אחר טעם שהוא געגוע. קציצות מיוחדות שנלווה אליהן טקס מיוחד שכלל אכילה של הקציצות מיד ברגע שהן יוצאו מהמחבת והמשפט האלמותי ששמעתי כילד מסבתא שלי ואחר כך מאמא שלי "עד שאגמור לטגן לא ישאר כלום"" .


למשפט הזה היו נלווים תמיד קריצה והנהון בראש שכאילו ואמרו לי זה בסדר תמשיך, אל תלך מפה תישאר עוד קצת, משפט שאצלי מתחבר לגעגוע עז לאנשים ולמקומות שהיו ואינם עוד.


היום, יום שישי, נתקפתי בפרץ של געגוע גדול למה שהיה בעבר לטעמים והריחות של ילדותי אז עמדתי והכנתי קציצות, הקציצות של יום שישי וכמו במטה קסם הריח שהתפשט בבית הוציא את הבת שלי הקטנה מחדרה והביא אותה לעמוד בסמוך אלי.


אבא, מתי זה יהיה מוכן שאלה אותי, חצי דקה עניתי לה. והתחלתי להוציא את הקציצות המוכנות מהמחבת והיא, בדיוק כמוני כילד לקחה אותן חמות בידיים ישר מהמחבת. ואכלה בהנאה. בקציצה השלישית אמרתי לה את אותו משפט ששמעתי כל כך הרבה פעמים בחיי מנונה עליזה ואחר כך מאמא שלי תחילה כילד ואחר כך כנער ואדם בוגר, " עד שאגמור לטגן לא ישאר כלום",


מייד צרפתי גם קריצה והנהון בראש שאמרו ללא מילים זה בסדר תמשיכי אל תלכי מפה תישארי עוד קצת, וכמו במטה קסם המסר עבר בלי שהיתי צריך להגיד עוד משהו וקציצה נוספת מצאה את דרכה לידיה שלה .


ואני בעניינים דומעות ובזיכרון וגעגוע אדירים שהציפו אותי שאלתי אותה, טעים? מדהים, ענתה לי ולקחה לה עוד קציצה אחת. אושר עילאי וגעגוע ועם השיר המדהים שהתחיל להתנגן לי בראש ושמצאתי את עצמי שר לעצמי את השיר אדיו קרידה אותו שרה לי סבתי פעמים רבות.



אדיו קרידה

טו מאדרה קואנדו טה פאריו

אי טה קיטו אל מונדו

קוראסון איה נו טה דיו

פארה אמאר סגונדו

אדיו

אדיו קרידה

נו קרו לה ב'ידה

מה לה אמרגאטס טו

ב'ה בושקה אוטרו אמור

אחרב'ה אוטראס פוארטאס

אספרה אוטרו ארדור

קה פארה מי סוז מוארטה

bottom of page