top of page

🌹 על מרקו, קופיפו, התמדה ועל הקשר שבניהם🌹

עודכן: 18 באוק׳ 2020




גם בלב כמו בים סערות יש וגם סודות

הלב היא סדרת ילדים מצוירת (יפנית במקור) בת 52 פרקים שהופקה לטלוויזיה ב-1976' בישראל שודרה הסדרה בטלוויזיה החינוכית בשנים 1983–1984 בפעם הראשונה ומאז שודרה פעמים רבות בשידורים חוזרים.

מי מאתנו לא זוכר את מרקו, נער צעיר שחי עם משפחתו בעיר הנמל ג'נובה שבאיטליה שיוצא יחד עם הקוף קופיפו למסע ארוך ומייגע מלא בקשיים תלאות וסכנות, המסע למציאת אמא שנעלמה אי שם בארגנטינה.


סופו של המסע יידוע לכולם, עייף ורעב מרקו מגיע ליעדו ומוצא שם את אמו, החולה מאוד וזקוקה לניתוח, כאשר האם רואה את מרקו היא מתחזקת ועוברת את הניתוח בהצלחה, מרקו ואמו חוזרים לג'נובה והמשפחה מתאחדת מחדש.


הסדרה משכה אליה צופים רבים (מעדות אישית לא רק ילדים אלא גם בני נוער ואפילו מעבר לכך) והייתה פופולארית מאוד בזמנה בעיקר בשל ההזדהות שנוצרה בין הצופים לבין הילד מרקו והמסע הכמעט בלתי אפשרי אליו יצא בדרך למציאת אמו.


באחת הסדנאות שהעברתי שדיברה על נחישות והתמדה הצגתי למשתתפים את שיר הפתיחה של הסדרה הלב, כול המשתתפים פצחו בשירה כי מי מאתנו שחי באותה תקופה לא זוכר את השיר "כמו הים כמו לב הים ליבו של מרקו - סוער בו הוא יורד לחוף, יורד לחוף מביט למרחק כי אימו שלו שם במרחקים והלב - הוא רוצה אל אמא, גם בלב, כמו בים סערות יש, וגם סודות מי יגיד לו, מי ידע הסוד שבלב" אחרי שסיימנו לשיר ביקשתי מהמשתתפים לציין את הזיכרון המרכזי שלהם מהסדרה.


רוב המשתתפים ציינו כי הזיכרון העיקרי שלהם מהסדרה הוא המסע הארוך והמפרך שעבר מרקו ,הנחישות של מרקו והעובדה כי הוא לא ויתר והמשיך עד שמצא את אמא (סדרת ילדים חייבת סוף טוב) היו כאלו שציינו כי הם זוכרים את המשמעת עצמית והיכולת הפנומנאלית של מרקו לקום אחרי הנפילות הרבות שלו ולהמשיך הלאה במסע עד להצלחה.


הדלק שהניע את ההתמדה הכה מיוחדת של מרקו היו הנחישות שלו והמשמעת העצמית שלא נתנו לו לוותר שגרמו לו להתמיד ולהמשיך הלאה במסע, ניוט גינגריץ' הגדיר את ההתמדה באומרו כי "התמדה היא העבודה הקשה שאתה עושה לאחר שהתעייפת מהעבודה הקשה שכבר עשית", הגדרה שקולעת בול לסיפורו של מרקו שהמשיך במסע שלו קדימה בקצב שלו, כמו שאמר קונפוציוס אין זה משנה כמה לאט אתה מתקדם כול עוד אתה לא עוצר.


לאורך המסע נתקל מרקו בקשיים רבים שהיו יכלים לגרום לו להפסיק את המסע, קשיים שמוכרים לנו מחיי היומיום שלנו שעלולים לגרום לנו לא אחת להתייאש, להרים ידיים להפסיק ולוותר, לומר זה גדול עלי אני מפסיק.


עצרו לרגע וחשבו כמה פעמים התחלתם משהו, התחייבתם שאתם עושים אותו ולאחר מספר ימים אם לא לומר מס' שעות אמרתם שאתם מוותרים, שהבנתם שזה גדול עליכם ושלא תצליחו לכן אתם מרימים ידיים.


מרקו שלנו מבין בדרכו המיוחדת שההתמדה אינה המטרה הוא הבין שההתמדה היא אמצעי חשוב מאוד להשגתה של המטרה למצוא את אמא ורק אם הוא ימשיך להתמיד הוא יצליח.

אז מה עזר למרקו להצליח ומה אנחנו יכולים ללמוד על כך:

🌹הגורם המרכזי שהביא את מרקו להצלחה היתה העובדה שהוא זה שקבע והגדיר את המטרה שלשמה הוא יוצא למסע – את ה"מה שלו".

🌹המטרה היתה לו ברורה, היה לו חשוב להשיג אותה, הוא היה מוכן להתאמץ עבורה ומבחינתו היא היתה מאוד ריאלית.

🌹כאשר מישהו אחר קבע עבורנו את המטרה שעלינו להשיג הדבר יכול לפגוע במוטיבציה שלנו לבצע אותה להעלות שאלות בדבר נחיצותה ולהביא אותנו למצב בו אנו מרימים ידיים, פורשים או מבצעים את המשימה כי אנחנו חייבים ולא כי אנחנו רוצים והתוצאות בהתאם או אז אנחנו מלקים את עצמנו בשאלה הכה מוכרת למה אנחנו לא מצליחים להתמיד.

🌹אחרי שמרקו שלנו הגדיר לעצמו את המטרה הוא גם הגדיר לעצמו את הדרך בה הוא ישיג אותה, יציאה למסע חוצה יבשות, הגדרה ברורה ופשוטה ומבחינתו ברת מימוש.

🌹הוא לא שכח לקחת איתו את קופיפו, משהו שיזכיר לו תמיד מאיפה הוא בא ולאן הוא שואף לחזור בסיומו של המסע, משהו שמסמל עבור או הבית.


כעת כאשר היו למרקו את "המה והאיך " כל מה שנותר לו היה לצאת לדרך או כמו שאמר הדב החכם פו "ברגע שהבנת איזו מכפות הרגליים היא כף הרגל הימנית, כבר אין לך הרבה התלבטויות מי מהן היא הכף השמאלית, וכעת רק נותרה הבעיה באיזו מהן להתחיל לצעוד."


ומרקו שלנו יצא למסע הוא לא עצר לנוח לרגע, את כוחותיו למסע הוא שאב מעצם הידיעה שהוא בדרך להגשמת המטרה שלו, הוא היה מוכן לעבוד קשה, עבודה קשה לא הפחידה אותו היא רק דרבנה אותו והבהירה לו כי הוא בכוון הנכון וכי עליו להמשיך בדרך הזו, הוא לא ציפה שמשהו אחר יעשה עבורו את העבודה אלא הוא עצמו, יחד עם קופיפו, עשה את כל מה שנדרש בכדי להמשיך בדרך אל המטרה.


לאורכה של הדרך חווה מרקו לא מעט כישלונות אכזבות ומפחי נפש שהיו יכולים בקלות לגרום לו לוותר, החלטה שבנסיבות מסוימות היא החלטה נכונה, לעיתים אנו מגיעים למצב בו בעצם מוטב לנו להודות שמשהו היה טעות או שהוא לא עובד יותר ושטוב יותר אם נוותר מאשר נמשיך ולעשות את אותה טעות שוב ושוב ונצפה שמשהו ישתנה,(איינשטיין אמר על זה משהו).


סיומו של המסע ידוע לכולנו, מרקו מוצא לבסוף את אימו ולאחר שהיא מחלימה שניהם חוזרים יחדיו הביתה אל המקום הבטוח והכה מוכר להם ובכך מגיע לסיומו מסעו של הילד הקטן.


"הלב", סדרת הילדים המצוירת ששודרה בישראל באמצע שנות השמונים היא גם ובעיקר מסע שלנו להכרות עם יכולת התמדה שלנו וההבנה עד כמה היא חשובה במסע האישי של כל אחד ואחד מאתנו, המסע להפיכת חיינו לטובים יותר ולהבנה שהשינוי נתון אך ורק להחלטה שלנו.

🌹🌹מזמין אתכם לשתף🌹🌹


צח בן-שמואל, מאמן אישי

פיתוח אישי-לשים את עצמך במרכז

053-3404206


"

bottom of page