top of page

🌹 מה שדחליל אחד מקש, איש פח תקוע, אריה פחדן וילדה אחת קטנה יכולים ללמד אותנו על עצמנו 🌹


דרך הלבנים הצהובות


הקוסם מארץ עוץ סיפור ילדים שהוא כל כולו מטאפורה על החיים שלנו נכתב על ידי ליימן פרנק בשנת 1900. גיבורת הסיפור, דורותי גייל, היא ילדה יתומה אשר חיה בערבות האפורות של קנזס יחד עם דודתה אם, הדוד הנרי וכלבה טוטו.


יום אחד, כאשר הדודה אמי והדוד הנרי יוצאים ומשאירים את דורותי לבדה בחווה, מופיעה סופת טורנדו אשר עוקרת את בית החווה מיסודותיו ונושאת עמו את דורותי וטוטו הרחק אל "ארץ עוץ".


בארץ עוץ היא פוגשת את המכשפה הטובה מן הצפון, שמיידעת אותה כי האדם היחיד בארץ עוץ אשר יהיה מסוגל להחזיר אותה לביתה בקנזס הוא הקוסם של עוץ, אשר שוכן בעיר הברקת. דורותי מקבלת את נעלי הקסם של המכשפה המרשעת מן המזרח ויוצאת לדרך לאורך דרך האבנים הצהובות בדרכה אל הקוסם.


בדרכה אל הקוסם פוגשת דורותי בדחליל העשוי כולו קש שמשאלתו היא לקבל מוח, באיש-פח העשוי כולו פח שמשאלתו היא לקבל לב, ובאריה פחדן שרוצה לקבל אומץ לב. הם מצטרפים אליה בתקווה כי הקוסם יוכל למלא את משאלותיהם.


סיומו של המסע הקסום של דורותי מעט מפתיע, דורותי מגלה הכוח לשוב הביתה היה עימה לאורך כל הדרך אך היא היתה צריכה לעבור את כל המסע הארוך הזה בכדי שתהיה מסוגלת לגלותו.


הקוסם מארץ עוץ סיפור ילדים שהוא כל כולו מטאפורה על החיים שלנו. כמו בסיפור כך גם בחיים לעיתים אנו בטוחים כי התשובות לשאלות שלנו נמצאות בידיו של קוסם גדול, אשר מתגלה, כמו הקוסם בארץ עוץ, כמניפולטור שמונע מאתנו להבין כי בעצם המפתח לתשובות אלו, מה נכון ומה לא, מה טוב לנו ומה לא, מה מקדם אותנו בחיים ומה לא והאם המקום בו אנו נמצאים הוא נכון וטוב עבורנו או שמא הוא לא, התשובות לכל השאלות הללו נמצאות אצלנו פנימה ואנו לא זקוקים לו לאותו קוסם אלמוני וכי על מנת לגלות אותם .


כל מה שעלינו לעשות בכדי לגלות אותן הוא לצאת למסע עצמי ואישי עד שנגיע אל המקום בו אנו רוצים להיות המקום בו טוב לנו להיות, או כמו שדורותי אמרה "לחזור הביתה".


מה אנחנו יכולים ללמוד מהדמויות המופיעות בעלילה?

🌹דורותי היא משל לכל אחד מאתנו שלעיתים מרגיש בהקשר לעתידו ומחפש את את הדרך הנכונה - "הדרך הביתה"

🌹הדחליל - עשוי קש אמנם הוא אבל הוא תלוי על עמוד מנסה ללא הצלחה יתרה להפחיד את העורבים ובקשתו היחידה מדורותי שתוריד אותו מהעמוד ותצרף אותו למסע שלה מסוגל בדרכה לקוסם על מנת לבקש מהקוסם מוח.

🌹איש-הפח שמרחוק הוא נראה אמנם מפחיד וגדול אבל בפועל ציריו החלידו והוא תקוע במקום לא מסוגל ללכת , בקשתו היחידה מדורותי שתעזור לשמן את ציריו על מנת שיוכל להתחיל ולהניע את עצמו ולהצטרף אליה למסע בדרכה לקוסם במטרה לבקש מהקוסם לב.

🌹האריה מלך החיות שכלפי חוץ נראה ככל יכול מתגלה עד מהרה כפחדן וגם הוא מבקש מדורותי להצטרף אליה למסע בדרכה לקוסם במטרה לקבל אומץ לב.


הדחליל, איש הפח והאריה הם למעשה התחנות בדרכה של דורותי, הם למעשה החלקים שאפשרו לה לסיים את המסע הזה. אלמלא ההבנה שעליה לצאת למסע שלה, ההרגשה כי אכן הגיע הזמן והיא חייבת לצאת ולנוע לכוון המקום בו היא רוצה להיות והאומץ לעשות את הצעד הראשון במסע, אלמלא שלושת אלו היא כנראה היתה תקועה עד היום באותו מקום ובציפייה לחזור הביתה, ציפייה שלא היתה מתגשמת כנראה לעולם.


מוח להבין, לב להרגיש ואומץ לשנות הם שלושת המרכיבים המרכזיים במסע האישי של כל אחד ואחד מאתנו הדרושים לנו בכדי שנוכל לצאת מאזור הנוחות שלנו, שכבר מזמן אינו כזה ולעלות על שביל הלבנים הצהובות האישי שלנו, לצעוד עליו בבטחה אל עבר המקום בו אנו רוצים להיות המקום לו נוכל לקרוא בית.


רק לקראת סיומו של המסע שלה מגלה דורותי כי על מנת לחזור הביתה היה עליה להקיש בנעלי הקסם שהיו על רגילה לאורך כל המסע, כך גם אנחנו נגלה בשלב הזה כי הכוח לבצע את השינוי היה עמנו לאורכה של כל הדרך, אבל היינו צריכים כנראה לעבור את המסע הזה בכדי שנהיה מסוגלים לגלותו ,

או אז נבין כי המסע הזה היה שווה וכדאי לנו כי הוא היה המסע של חיינו.


🌹🌹. מוזמנים לשתף🌹🌹


צח בן-שמואל, מאמן אישי

פיתוח אישי-לשים את עצמך במרכז

053-3404206

bottom of page