top of page

הגברת מיכאלה

עודכן: 25 באוג׳ 2019


את מיכאלה, אני מכיר תקופה לא קצרה, מהתור לקופה בסופר השכונתי, בדרך כלל הקופה המהירה. מיכאלה, בסוף שנות השבעים של חייה היא אישה מטופחת מאוד, מסבירה פנים, חייכנית ("יופי פנימי חשוב לא פחות מיופי חיצוני") ובה בעת אשת עקרונות "שלא מוותרת בקלות על שום דבר" דבר שהביא אותי לא אחת לעמוד אחריה בתור לקופה המהירה הקופה הקבועה שלי כבר עשרים שנה" כשהיא מתווכחת עם הקופאיות הצעירות, כל פעם על משהו אחר. בדרך כלל הוויכוח הוא על מספר המוצרים שניתן להעביר בקופה המהירה כשמיכאלה מנסה להעביר מספר מוצרים גדול מהמותר "בגלל שנים שלושה מוצרים נוספים מדינת ישראל לא תחרב".


אלוהים עדין לא רוצה אותי והשטן, הוא עוד לא התייאש ממני, אז לאיפה יש לי למהר

השבוע פגשתי את מיכאלה בעיצומו של ויכוח מר עם קופאית בשם תמר ושוב היה זה ויכוח על מספר המוצרים שניתן להעביר בקופה. בסלה של מיכאלה היו שנים עשר מוצרים והקופאית לא היתה מוכנה לקבל אותה כי ניתן להעביר רק עשרה מוצרים.


רגע לפני שעמדתי להציע למיכאלה לעזור לה להעביר את המוצרים לקופה אחרת (הקופות כולן היו ריקות) ומאחר והסופר היה כמעט ריק מאדם, שאלתי את תמר הקופאית אם בא לה לעשות תרגיל קטן. בכיף, ענתה לי תמר גם ככה משעמם בבוקר. פניתי אל מיכאלה ושאלתי אותה אם היא מוכנה לחכות מספר דקות, מאחר ואני מכיר אותה ויודע שהיא לא ממהרת לשום מקום תשובתה לא הפתיעה אותי בכלל "בסדר אבל בתנאי שהיא תעביר אותי", יהיה בסדר אמרתי.


אז מה התרגיל? שאלה תמר. בואי ננסה להביט על האירוע כולו בצורה מעט שונה אמרתי מוכנה? כן ענתה תמר, אבל אני לא מבינה מה אתה רוצה? בואי ננסה לראות כיצד ניתן מצד אחד לעמוד בעיקרון שלך שלא מעבירים יותר מעשרה מוצאים ומצד שני לתת מענה לאישה מבוגרת שמתעקשת לעבור דווקא בקופה הזו, הקופה הקבועה שלה.


אי אפשר ענתה תמר, עשר זה עשר ולה יש יותר. מצוין עניתי, אז אם היא תעביר עשרה מוצרים בקניה אחת ועוד שניים בקניה נוספת זה בסדר? כן זה יהיה בסדר, ענתה תמר ומיד אחרי זה הוסיפה, אבל זה יעשה לי עבודה כפולה, במקום חשבון אחד, שני חשבונות ואנשים אחרים יכולים לראות את זה וגם לעשות ככה ואז יהיה לי ממש כאב ראש ובלגאן, אמרה תמר. אז מה את אומרת יש מצב לפתרון אחר? שאלתי .


הי, עכשיו אני נזכרת מאיפה אני מכירה אותך, אתה לימדת פעם חברה שלי בקופה שאפשר להסתכל על הדברים אחרת, על מוצרים גם כקבוצות (מוצרי חלב, מאפים, בשר) ולא כבודדים ואז להעביר את האישה הזו, אתה אפילו נתת לה כרטיס שהיא הראתה לי עליו היה כתוב אפר"ת – החברה הכי טובה שלי. נכון עניתי לה זה אני, הינה קחי לך גם כרטיס כזה ושמרי אותו אצלך.


אז מי זו האפר"ת הזה שאלה תמר? הסברתי לה בקצרה מהו מודל אפר"ת (אירוע שגורר בעקבותיו פרשנות שמעוררת בנו רגש ומניעה אותנו לתגובה). אם כבר את ואפר"ת התחברתן, אז בואי נראה מה היה לנו כאן, היה מקרה של אישה מבוגרת שהגיעה עם שנים עשר מוצרים במקום עם עשרה, הפרשנות שלך היתה שהיא עושה לך דווקא זה גרם לך לרגש של כעס והתגובה שלך היתה הוויכוח הזה שהיה בזבוז זמן וגרם לך סתם לכעוס. נכון אתה צודק אמרה תמר אבל...


מנהלת הסניף, עליזה, שראתה התקהלות סביב הקופה המהירה, ניגשה אלינו לברר מה הבעיה, ברוכה הבאה הגברת מיכאלה, פנתה אליה עליזה הכל בסדר? הכל בסדר עניתי לה אנחנו מכירים חברה חדשה. עכשיו, פניתי אל תמר, בואי ננסה להתבונן על זה אחרת, מה היה קורה אם במקום לפרש את זה כאילו והיא עושה לך דווקא היית מפרשת את זה כעזרה לאישה מבוגרת, מה היית מרגישה? שאלתי, הייתי מרגישה טוב, ענתה. ומה זה היה עושה לך מה היתה התגובה שלך? התגובה שלי היתה חיוך והרגשה טובה שעזרתי לאישה מבוגרת, חייכה אלי תמר, הבנתי מי זו אפר"ת.


טוב סיימנו? שאלה לפתע מיכאלה, אני ממהרת אין לי את כל היום, יש לי עוד הרבה תוכניות והזמן שלי קצוב אתה יודע, אמרה והצביעה למעלה בחיוך.


בואי אעזור לך ואקח אותך הביתה, ניסיתי את מזלי. איש צעיר ויקר, פנתה אלי מיכאלה בחיוך והניחה את ידה על כתפי, מחמיא לי כל פעם מחדש שאתה מנסה להתחיל איתי, אבל כל עוד שאני עומדת על רגלי ומסוגלת ללכת אני אלך.


חם היום , זה לא טוב להסתובב ביום חם כזה בחוץ. הבט איש צעיר, בגילי ואחרי מה שעברתי אני לא פוחדת משום דבר, אלוהים עדין לא רוצה אותי והשטן, הוא עוד לא התייאש ממני, אז לאיפה יש לי למהר אמרה, טפחה על כתפי, אספה את הסל ויצאה מהסופר.


אתה רוצה לשלם אדון אפר"ת, שאלה אותי תמר, תביא את הסל שלך לא משנה כמה מוצרים יש לך, חייכה. תשמרי טוב על אפר"ת אמרתי לה רגע לפני שיצאתי מהסופר, בטח שאשמור, אמרה לי בזכותך יש לי חברה חדשה.


צח בן-שמואל מאמן אישי פיתוח אישי, לשים את עצמך במרכז 053-3404206

bottom of page