top of page

האקונה-מטטה, אמירה שהיא דרך חיים ודרך חיים שהיא אמירה

עודכן: 25 באוג׳ 2019


האקונה-מטטה, אמירה שהיא דרך חיים ודרך חיים שהיא אמירה

לאחרונה צפיתי, יחד עם כל בנות משפחתי, בסרט מלך האריות, האולם היה מלא במשפחות שבאו לצפות בסרט, הורים ובני נוער, זמן איכות משפחתי.



העלילה מוכרת לכולנו סימבה, גור האריות שעתיד לרשת את המלוכה בצוק התקווה באפריקה, מאביו המלך מופאסה מגורש על ידי דודו סקאר מהממלכה, בתחבולה שבמהלכה הוא הורג את אביו של סימבה מופסה וגורם לסימבה להאמין שהוא אשם במותו של האב וכי עליו לברוח מהממלכה בשל כך. מספר שנים לאחר מכן סימבה חוזר לצוק התקווה, מתעמת עם דודו סקאר, מדיח אותו מהמלוכה וכובש מחדש את השלטון בממלכה. בכך מקיים סימבה את הבטחתו לאביו לשומר על השושלת.


EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY

עם כל הכבוד לסימבה, מופסה, סקאר ושאר האריות, שתי הדמויות שצדו את עייני היו דווקא לב שתי דמויות משנה, אשר הבליחו לפתע, משום מקום, בחלקו השני של הסרט ומאז, בדרכם המיוחדת, נוכחותם רק הולכת ותופסת תאוצה עד לסיומו הדרמטי של הסרט.


השניים הם פומבה-חזיר היבלות וטימון-הסקוריטה המייצגות לכאורה את חיי הנהנתנות, חיי הכאן והעכשיו, חיי הרגע, האחד חזיר יבלות אשר הוגלה מקרב חבריו בגלל הריח שהפיץ ואף אחד לא יכל להתקרב אליו והשני סקוריטה שלא מפסיקה לדבר לרגע, יש לה מה לומר על כל דבר בן אם היא מבינה בו או בין אם לאו, שתי דמויות אשר גם הופעתן, ביחס לאריות ולשאר בעלי החיים, הינה הופעה מרושלת ומרופטת, ההפך הגמור מגיבורי הסרט האריות, ממש דמות של אנטי גיבור.


EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY - האקונה מטטה


כבר בהופעתם הראשונה בסרט מתגלה כי למרות המראה שלהם והאסוציאציות השליליות שהוא מעלה אודותיהם, השניים הללו, האנטי-גיבורים הללו מצילים, בפעולה הרואית, את סימבה מידי הנשרים שתקפו אותו בלב המדבר ואם לא די בכך הרי שהם מובילים אותו למקום מגוריהם שם בדרכם המיוחדת מצליחים להתיידד איתו ובהמשך להפוך להיות חבריו הטובים ולעזור לו לבצע את השינוי שיביא אותו לבסוף להגשמת החזון שלו, הגשמת היעוד שלו בחיים.


טרם נגיע למהלך הזה שמתרחש בסיומו של הסרט משכה את עיני התבטאות זניחה של השניים כבר בסצנת ההיכרות שלהם עם סימבה, לאחר שהצילו אותו מציפורני הנשרים שעטו עליו שאלו פומבה וטימון את סימבה שאלה לכאורה פשוטה, אך בפועל שאלה שטמנה בחובה המון, השנים שואלים את סימבה, "מי אתה" וסימבה כמו סימבה, גור אריות צעיר ותמים עונה "אני אף אחד .NOBODY -לכאורה תשובה פשוטה לשאלה פשוטה השניים אך לא עבור השניים שעונים לו בדרכם המיוחדת את אחד המשפטים הנפלאים והחשובים, לדעתי, שנאמרים בסרט, EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY , כמה תמים אבל כמה נכון.


נסו להיזכר לרגע, כמה פעמים חשתם שאתם נמצאים במקום הנמוך הזה בו הכול נראה שחור, קשה, מסובך. המקום ממנו אי אפשר לצאת, המקום שגורם לכם להרגיש כמו סימבה שאתם NOBODY . וראו זה פלא דווקא בשעה הקשה הזו, לפתע, באים שני החברים הללו, שני הלכאורה "לא יוצלחים" הללו ומתגלים בגאונותם ובפשטות מחשבתם כאשר הם אומרים לסימבה , את אותו משפט פשוט ומדהים EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY , כמו אמרו לנו ולסימבה כמובן, כי גם כאשר אנחנו נמצאים במקום שנראה לנו הנמוך ביותר שיכול להיות עבורנו, כאשר אנחנו מרגישים שאנחנו ממש NOBODY, טוב נעשה עם עצמנו אם נזכור שאנחנו משהו מיוחד, ש.. EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY


האקונה מטטה

מיד לאחר מכן, לאחר שהשנים הללו גרמו לסימבה להבין כי גם אם קשה לו והוא לא מאושר בחייו בגלל אירועי העבר, הרי שבעיניהם הוא משהו, מיד לאחר מכן הם מלמדים אותו את כל התורה על רגל אחת, הם מצליחים להעביר לו באמצעות צמד מילים את כל תורת החיים שלהם, זו שגורמת להם להיות שמחים בחייהם, לאהוב את המקום בו הם נמצאים ובעיקר להיות שמחים בחלקם ובמי שהם עצמם.


צמד המילים הללו שמעביר את כל התורה הנפלאה הזו, את פילוסופית החיים שלהם הוא כמובן מצד המילים "האקונה-מטטה" – שפרושו, לשכוח את בעיות העבר ולהתמקד בהווה מתוך ראיית עולם אופטימית, לחיות בלי דאגות. הם מלמדים אותו את התורה הזו באמצעות השיר המוכר והמדהים, להאזנה לחצו כאן "האקונה מטטה".


האקונה מטטה (Hakuna matata) הוא ביטוי בסווהילי ומקורו באפריקה. הביטוי נפוץ בעיקר בקניה ובטנזניה ומשמעותו המילולית היא "אין דאגות", לעיתים הוא מתורגם ל "בלי דאגות". בעולם המערבי התפרסם הביטוי לאחר שנעשה בו שימוש בסרט "מלך האריות" שיצא לראשונה לארקנים בשנת 1994.

למתבונן מהצד יכול הביטוי "האקונה מטטה" להתפרש כביטוי שלילי, כקריאה לחיי בטלה, נהנתנות, חיים של הנאה ושכחה חיים של חוסר שאיפה ואכן אם מביטים על הביטוי ומשמעותו במובן הצר שלו הרי שטענה זו היא לגיטימית ולא ניתן לשלול אותה.

אך אם נביט על האמירה הזו ועל הקונטקסט בו היא נאמרת, נחבר אותה יחד עם המשפט EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY שנאמר בסמיכות רבה אליה, לקבל את המתכון המנצח לשאלה -"כיצד עושים שינוי".


החיבור של "האקונה מטטה" עם EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY, כמו החיבור בין פומבה וטימון לסימבה מהווה את הבסיס לשינוי, ליצירת משהו חדש וטוב יותר המבוסס על עשיה אישית, על היכולות שלנו להביט אל עצמנו פנימה ולגלות את הכוחות הפנימיים שלנו, יש הקוראים לזה חוזקות, אני קורא לזה היכולת שלנו להאמין בעצמנו ולהפנים שכל אחד ואחד מאתנו הוא משהו יחיד ומיוחד.


בסרט, סימבה מתחיל את השינוי שלו, את היציאה למסע מהמקום הנמוך בו הוא נמצא אל הגשמת היעוד שלו בחיים-מלך צוק התקווה, בצעדים קטנים, ראשית הוא מבין את המקום החדש בו הוא נמצא ומפסיק לאיים על חבריו החדשים כי יטרוף אותם, במקום זה ועל פי עצת חבריו החדשים הוא מתחיל לאכול כמוהם, חרקים (השינוי הגדול מתחיל אצלנו פנימה).


בשלב הבא ולאחר שהוא משלים את השינוי הפנימי שלו ומתאים את עצמו למקום בו הוא נמצא, הוא מסוגל להתחיל ולהביט סביב, אל המציאות החדשה שלו, אל הסביבה החדשה בה הוא נמצא הוא מתחיל לדאוג גם לחבריו החדשים וכך לאט לאט הוא יוצר לעצמו חיים חדשים ומקבל אותם כמות שהם.


בשלב לאחר מכן סימבה לוקח אחריות על חייו החדשים ומתחיל ללמוד את מיומנויות החיים הדרושות לו בעולם החדש שלו, מיומנויות שיסיעו לו להמשיך בתהליך השינוי אותו הוא התחיל, במסע הארוך אותו הוא החל לצעוד.


בשיאו של תהליך השינוי יוצא סימבה מהמקום בו הוא נמצא, מאזור הנוחות שלו, צולח בהצלחה רבה את אזור הפחד, מתגבר על הקולות הפנימיים הקוראים לו להישאר באזור הנוחות, למסע אל עבר הגשמת המטרה החדשה אותה הוא הציב לעצמו, שחרורה של ארץ "צוק התקווה" מעולו של דודו סקאר, המסע להגשמת היעוד שלו בחיים, להיות מלך צוק התקווה.


מהדרש אל הפשט


מלך האריות, הוא אמנם סיפור לילדים, אך הוא הרבה מעבר לכך הוא מורה נבוכים לכל מי ששואל את עצמו "מה עלי לעשות בכדי לצאת למסע של שינוי בחיי? המסע להגשמת המטרה שלי בחיים, להגשמת היעוד שלי בחיים. התשובה מורכבת ממספר שלבים, לא מסובכים אשר הצליחו לסימבה ולכן אין סיבה שלא יצליחו גם לנו.


ראשית עלינו להחליט כי אנו מניחים לרגע את בעיות העבר שלנו בצד , לא מתכחשים להן אלא מחליטים כי אנו לא נותנים להן לנהל אותנו יותר, לאחר מכן להבין ולהאמין בכך שלא משנה באיזה מצב אנחנו נמצאים, אנחנו לא מוחקים את האני העצמי שלנו, את הייחודיות והמיוחדות שלנו או כמו שאמרו שני חברינו לסימבה, EVERYBODY IS SOMEBODY EVEN NOBODY


לאחר שעברנו את שני השלבים הללו בהצלחה, עלינו להבין את המשמעות האמיתית של "האקונה-מטטה" - לשכוח את בעיות העבר ולהתמקד בהווה מתוך ראיית עולם אופטימית, להאמין במשמעות זו ולאמץ אותה חזק אל חיקנו. מהלך זה יאפשר לנו להתמקד בהווה, במקום בו אנו נמצאים היום, להביט עליו במבט אופטימי שיעניק לנו את האמונה כי יש בנו את היכולת והכוחות לצעוד אל עבר המקום אליו אנו רוצים להגיע, היעד שלנו בחיים.


אז כבמטה קסם נגלה לפתע כי המציאות מתחילה להראות אחרת, מתחילה להשתנות לכוון הרצוי מבחינתנו.


אמצו לחייכם את הפשטות הגאונית של ה"האקונה מטטה" ואת המשפט המדהים ולפיו EVERYBODY IS SOMEBODY EVAN NOBODY ואז תגלו כי אתם ניצבים בפתחה של הדרך לשינוי, תחילתו של המסע אל המקום אליו אנו רוצים להגיע.


כעת כל מה שנותר לכם לעשות הוא להחליט כי אתם עולים על הדרך הזו ומתחילים במסע אל השינוי, המסע להגשמת היעד, הגשמת החלום. כפי שכבר אמרנו, אם לסימבה זה הצליח אין סיבה שגם לכם זה לא יצליח.


מרגישים כי אתם נמצאים במקום בו אתם לא רוצים להיות ולא יודעים כיצד לצאת ממנו אל עבר המסע של חייכם לשינוי?

רוצים לצאת למסע אל השינוי המיוחל בחייכם אך לא רוצים לעשות זאת לבד?

מזמין אתכם ליצור איתי קשר ויחד נעבור את המסע המיוחד, המסע אל השינוי, אל המקום אליו אתם שואפים להגיע.


ליצירת קשר מוזמנים להתקשר לטלפון 053-3404206 או לחצו כאן


מחכה לכם צח בן-שמואל, מאמן אישי

פיתוח אישי - לשים את עצמך במרכז מייל: benshmuelz@gmil.com אתר: benshmuelz@com

bottom of page