צח בן שמואל - פיתוח אישי

2 יול 20193 דקות

על מבט דרך "החור שבמנעול" שינויים והאיש שלנו בדמשק

עודכן ב: 25 אוג 2019

לאחרונה הזדמן לי לסייר לאורכו של השביל לזכרו של אלי כהן, האיש שלנו בדמשק.

שביל אלי כהן הוא הוא פרי יוזמתו של מדריך הטיולים גיל ברנר והוא נחנך ב-18 בינואר 2013 ומשמש כשביל הנצחה, המורכב משמונה תחנות הפזורות לאורך כביש 98 אשר קשורות לפועלו של כהן ברמת הגולן בין השנים 1966-1962. בתחנות השונות לאורך השביל ניתן לראות לוחיות זיכרון, עמדות הסבר ופסלים פרי יצירתו של הפסל יובל לופן מקיבוץ גינוסר (ויקיפדיה).

בתחנה השביעית במסלול השביל, הנמצאת במפקדת הצבא הסורי בקוניטרה, ניצב סלע בזלת ועליו פסל של מנעול בצבע כחול עם חור להצצה. הכוונה המקורית של הפסל הייתה לסמל את עבודת המודיעין שמטרתה פריצת המנעול של מוסדות אחרים אך שפתי העוסקים במלאכה זו חתומים ונעולים. אותי הפסל הזה הוביל דווקא למחוזות אחרים.

להביט אל עבר המקום בו אני נמצא עכשיו , אל עבר מציאות חיי

בחיינו אנו נתקלים לא אחת במנעולים הכובלים אותנו ומונעים מאתנו לצאת מהמקומות בהם אנו נמצאים לעבר מקומות חדשים, לקום ולעשות שינוי. רובם של מנעולים אלו נמצאים שם כי אנו הינו אלו שנעלנו אותם ובכך למעשה גם נעלנו את עצמנו במקום בו אנו נמצאים, המקום אשר היה בעבר אזור הנוחות שלנו אבל כיום הוא הפך להיות אזור ה"תקיעות" שלנו, מבלי ששמנו לב לכך.

הצבת מנעולים אלו נעשית על ידינו לא אחת מתוך חשש, מתוך הפחד לבצע את השינוי, מתוך הבנה כי לשינוי יש מחיר וחוסר הידיעה שלנו מהו אותו מחיר והאם אנו מסוגלים או מוכנים לשלם אותו.

מנעולים אלו, אותם אנו נעלנו, מסייעים לנו בכך שהם מספקים לנו את הסבר בגינו אנו משכנעים את עצמנו בכך שאנו לא יכולים, או לא רוצים לבצע את השינוי וכי המקום בו אנו נמצאים כעת הוא טוב עבורנו, זאת למרות שבפועל אנחנו מרגישים שלא טוב לנו בו, כי מי מאתנו באמת אוהב להתעסק עם פריצת מנעולים או עם התמודדות עם שינוי, אם הוא לא באמת חייב.

המנעול הכחול בתחנה השביעית משך את עיני כי הוא אפשר לי להביט דרכו, דרך החור שבו, החור שבמנעול לשני כוונים, ראשית להביט אל עבר המקום בו אני נמצא עכשיו , אל עבר מציאות חיי וחשוב לא פחות, אם לא יותר, להביט אל צידו השני, אל עבר העתיד, אל עבר היעד הבא במסע של החיים.

להביט דרך חור המנעול, מבט ממוקד, ישיר, כזה שלא מופרע על ידי רעשי רקע סביבתיים, אל עבר המקום , בו אנו נמצאים עכשיו, מציאות חיינו ולהבין האם אנו נמצאים במקום בו אנו רוצים להיות, במקום בו טוב לנו להיות, מקום שמקדם אותנו, מקום שבו אנו מרגישים נוחות ונינוחות, הוא רק חלק אחד בתהליך.

חלקו השני והלא פחות חשוב הוא להביט באותו מבט ממוקד וישיר לצידו השני של חור המנעול קדימה, אל העתיד. להביט באומץ אל עבר המקום אליו אנו רוצים להגיע, אל היעד והחזון שלנו ולהבין כי על מנת שנוכל להגיע לשם עלינו לבצע מהלכים שונים ולהיות אקטיבים עבור עצמנו ולא עבור אחרים.

חלקו השני והלא פחות חשוב הוא להביט באותו מבט ממוקד וישיר לצידו השני של חור המנעול קדימה

אם כתוצאה מאותו מבט ממוקד דרך חור המנעול, אל עבר מציאות חיינו הבנו כי המקום בו אנו נמצאים היום לא טוב עבורנו, לא מקדם אותנו אלא ההפך רק מעכב וכי אנו רוצים שינוי, או אז אנחנו כבר יודעים בדיוק לאן עלינו להגיע, אל המקום הניבט לעיננו מצדו השני של חור המנעול.

כעת כל מה שנותר לנו הוא לברר האם אנו אלו שנעלנו את המנעול דרכו הבטנו, מנעול אשר מונע מבעדנו לצאת אל עבר השינוי, או שמא היה זה משהו אחר, במקרה הזה, של מנעול זר, כל מה שאנו צריכים לעשות הוא להחליט כי אנו לא מוכנים להיות נעולים יותר על ידי האחר.

היה ומדובר במנעול אותו אנו שמנו על עצמנו, הרי שכאן יהיה עלינו לפעול בכדי להסיר את אותו מנעול, לפתוח את הסוגר, לארוז את תרמיל חיינו ולצאת, למרות כל החששות ותחושת הלא נודע, אל המסע המופלא של חיינו-המסע אל עבר השינוי, אל עבר הגשמת היעדים החדשים שלנו בחיים.

מרגישים כי אתם מתקשים בפתיחת המנעולים המונעים מכם להתחיל ולנוע קדימה?
 
מרגישים כי אתם נמצאים במקום בו לא נוח לכם להיות וכי הייתם שמחים לצאת אל עבר המסע לשינוי, אבל משהו מעכב אתכם?

מזמין אתכם ליצור איתי קשר ויחד נצא אל מסע מאתגר של איתור ופתיחת המנעולים של חייכם ויציאה אל עבר המסע החדש לשינוי והגשמה.

צח בן שמואל – פיתוח אישי
 
לשים את עצמך במרכז
 
053-3404206
 
מיל: benshmuelz@gmail.com
 
אתר: benshmuelz.com